maanantai 11. helmikuuta 2013

Laiskiainen

Me oltiin eilen laiskiaisia, eikä käyty yhtään laskemassa mäkeä. Käytiin Amarillossa syömässä. S-ryhmältä tulee "kaksi yhden hinnalla"-tarjouskuponkeja aina välillä ja tietenkin ne pitää hyödyntää. Tällä kertaa tarjouksessa oli pocketteja. Rumpu pyöreenä olikin hyvä lähteä elokuviin. Käytiin katsoo Vuonna 85. Tästä leffasta en oikeestaan tiennyt etukäteen muuta kun nimen, mutta se mut nimenomaan sai kiinnostumaan, mun äiti oli vuonna 85 samanikäinen kun mä nyt. Ja se olikin tosi kiva elokuva, just sellanen hyvän mielen elokuva millasista tykkään.


Tän "ahkeroinnin" jälkeen oltiinkin ansaittu laskiaspullat! Mun mielestä laskiaispullassa kuuluu kermavaahdon lisäksi olla ehdottomasti vadelmahilloa.


Satuin tässä selailemaan Meidän perheen kirjaa (1980), se on kirja jossa käydään vuosi läpi, kerrotaan tavoista, juhlista ja perinteistä. Kirja on ollut mulla pienestä asti, oon lukenut sen läpi useita kertoja (sen huomaa kunnosta!), se on mun rakkain kirja. Kirjassa on kerrottu miksi laskiaista vietetään ja mitä uskomuksia siihen liittyy. Siellä on kerrottu myös laskiaspullista seuraavaa: "Laskiaispullat leivotaan tavallisesta pullataikinasta. Kullankeltaisiksi paistuneet pullat halkaistaan, väliin latetaan marsipaania tai hilloa ja päälle ripaus sokeria. Pullat tarjotaan syvältä lautaselta - pullan päälle kaadetaan kuumaa maitoa. Jotkut herkkusuut koristelevat maidossa "uivan" laskiaispullan kermavaahtonokareella." Hmm, hieman on tämäkin perinne muuttunut!


Wallu tahtoo kauppaan! Tän takia meillä ei saa jättää muovipusseja mihinkään lojumaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti